TAG META

Tuesday, January 18, 2011

Masthurat Pahang Hadir di Rumahku

Salam adik pembaca sekalian,

Hari ini Kak Fatim nak cerita tentang jemaah masthurat Pahang yang datang ke rumah kakak lebih kurang sebulan yang lepas. Masthurat ini ada empat pasangan. Yang lelaki tinggal di surau dan yang wanitanya tinggal di rumah Kak Fatim. Tiga pasangan tu sudah agak berumur dan yang termuda tu baru berumur 26 tahun kalau tak salah kakak. 

Mereka semua cukup baik dan peramah. Baru sahaja berjumpa dengan K Fatim dah bercerita seperti sudah kenal lama. Alhamdulillah dengan hadirnya mereka rasa sepi hati Kak Fatim terubat kerana sudah lama tidak keluar berdakwah. Seingat Kak Fatim, kali terakhir Kak Fatim keluar jemaah adalah pada bulan 12 tahun 2009. Masa tu Kak Fatim keluar sepuluh hari. 

Agak ramai orang kampung yang datang ke rumah Kak Fatim. Ini termasuklah kanak-kanak dan remaja. Rasa hati Kak Fatim hanya Allah SWT yang tahu. Syukur sangat. Selain itu semasa sesi bayan (iaitu salah satu program yang penting semasa keluar dakwah) Kak Fatim rasa begitu insaf apabila mendengar bayan berkenaan. Terasa begitu jauh kita selama ini dari jalan agama. Hidup semata-mata untuk menghabiskan permasalahan dunia sendiri sahaja. Sekali-sekala dengar bayan ini rasa bagitu sayu di hati.

Yang lebih menyedihkan adalah pada hari kedua mereka hadir di rumah, kak Fatim diarahkan untuk pergi kerja kerana ada satu urusan kerja yang tidak selesai. Cuti Kak Fatim ditarik semula. Alangkah marahnya Kak Fatim pada ketika itu. Namun Kak Fatim pujukkan hati bahawa ini semua adalah ujian yang Allah SWT beri kepada para pendakwah. Jika dakwah itu begitu mudah maka tiadalah nilai  di sebalik usaha berkenaan. Hanya kesusahan yang akan meninggikan nilai sesuatu yang kita lalui di dalam hidup kita.

Pada malam terakhir itu Kak Fatim hadiahkan sedikit ole-ole kepada mereka sebagai kenangan mereka datang ke Pulau Pinang. Seronok betul melihat mereka gembira. Tidak dapat digambarkan perasaan hati ini.
Keesokan harinyaKak Fatim pergi kerja dan apabila Kak Fatim pulang, mereka sudah berpindah ke rumah lain. Salah seorang dari mereka kini menjadi rakan blogger Kak Fatim kerana beliau juga memiliki blog yang terkenal.

No comments:

Post a Comment