TAG META

Tuesday, October 5, 2010

2. Mati Hidup Semula (UNTUK KAUM WANITA SHJ)

Gambar anak bongsu kak Fatim, Wafa Nur Sabrina (kiri), bersama kakaknya Ummu Hanie.

Salam semua,

Hari ini Kak Fatim nak ceritakan pengalaman yang benar-benar tidak dapat Kak Fatim lupakan dan benar-benar memberi pengajaran kepada Kak Fatim.

Kisah ini berlaku pada 7 tahun yang lalu (tahun 2002). Ketika itu Kak Fatim sedang mengandungkan anak bongsu Kak Fatim. Kak Fatim sedang bekerja di Politeknik Seberang Perai dan sambung belajar dalam cuti semester di Maktab Perguruan Teknik, Cheras.

Ketika kandungan Kak Fatim dah masuk 28 minggu, Kak Fatim diarahkan menyambung belajar untuk semester kedua di maktab. Ketika itu baharu saja habis cuti Hari Raya Puasa. Kak Fatim rasa berat nak pergi ke maktab kerana baru raya ke empat. Tambahan pula terpaksa tinggalkan suami dan anak yang kecil-kecil. Sedih betul dibuatnya.

Semasa Kak Fatim naik bas ke KL, Kak Fatim ditemani oleh adik perempuan Kak Fatim yang kebetulan bekerja di KL juga. Kami naik bas Keris Liner dari Kulim. Semasa bas bergerak, jam sudah menunjukkan pukul sebelas malam. Kak Fatim ingat Kak Fatim memakai baju sejuk kerana cuaca begitu sejuk. Anak-anak Kak Fatim kalut nak ikut sama, jenuh juga suami Kak Fatim mengepung mereka.

Semasa dalam perjalanan, Kak Fatim tidak dapat melelapkan mata, Kak Fatim terasa gayat kerana bas bergerak terhoyong-hayang sedangkan adik Kak Fatim telah lama dibuai mimpi.

Lebih kurang pukul 3.00 pagi, Kak Fatim terlelap. Rasanya tak sampai 10 minit Kak Fatim terlelap, Kak Fatim terdengar jeritan. Sebaik-sahaja Kak Fatim membuka mata, Kak Fatim lihat orang ramai dalam keadaan kelam kabut. Bas terasa seperti terbang dan terkeluar dari laluannya dan melanggar divider dan kemudian terseret ke tepi jalan. Berdentum dentam bunyai bas itu. Semua orang memekik dalam bas. Sedar-sedar bas berhenti... senget dan.. dum! Terbalik. Bas masuk ke longkang!!!

Kak Fatim terhempas di atas adik Kak Fatim dan di terperosok di tepi dinding. Kesian betul dia..

Dalam panik-panik tu, kami berdua cepat-cepat bangun. Malang. Pintu bas sekarang berada di atas. Macammana kami nak panjat? Kami mendapat satu akal, tingkap di sisi kami yang retak seribu tu kami hentak-hentak dengan beg, biar pecah berderai. Kami berdua merangkak keluar melalui lubang sempit yang kami buat itu. Ingatan yang menerjah ketika itu adalah sangat menakutkan. Kak Fatim membayangkan kami tak sempat keluar kerana bas meletup. Alhamdulillah, kami berjaya keluar dan bas tidak meletup.

Kami lihat diluar, kedudukan kami betul-betul dipapan tanda Bukit Beruntung, nyaris tidak melanggar papan tanda yang besar tu, kalau terlanggar, nauzubillah, boleh dibayangkan betapa teruk keadaan kami semua. Tambah mengejutkan lagi, tidak sampai 100 meter di depan adalah gaung yang cukup dalam, siap ada tasik di dalamnya.

Kak Fatim hubungi suami dan kami membuat laporan polis tentang kemalangan itu. Selain itu Kak Fatim juga pergi periksa kandungan Kak Fatim yang dah hampir 30 minggu tu, kata doktor semuanya okay.

Kak Fatim sangka semua sudah tamat, tetapi sebenarnya ia adalah permulaan kepada penderitaan yang begitu panjang!!!

Masuk 8 bulan, kandungan kak Fatim mula menunjukkan tanda-tanda akan bersalin, sedangkan masanya belum cukup. Sakitnya seperti hendak bersalin sehingga Kak Fatim tak boleh bangun. Setiap kali Kak Fatim bangun, Kak Fatim terpaksa duduk semula. Kandungan Kak Fatim terlalu rendah. Kak Fatim rasa lenguh seluruh bahagian perut, kadang kala rasa macam contraction. Tambah malang, ketika itu suami Kak Fatim tidak ada di sisi kerana satu urusan. Hanya ibu mertua yang ada.

Sakit Kak Fatim semakin teruk dan akhirnya terpaksa dibawa ke klinik bersalin. Kata doktor Kak Fatim premature contraction. Doktor beri cuti sehingga seminggu, di sambung pula dengan cuti raya cina . Akibatnya, Kak Fatim tidak pergi bekerja dalam tempoh yang sangat lama. Kak Fatim duduk berbaring di rumah sahaja. Sakit Kak Fatim ditambah degan demam selsema dan batuk yang teruk. Setiap kali batuk setiap kalilah kandungan terasa seperti hendak terkeluar.

Kiranya hampir sebulan Kak Fatim menanggung sakit yang teruk tu akhirnya tibalah saatnya Kak Fatim hampir bersalin. Alhamdulillah suami ada di sisi pada ketika itu.

Pagi tu tibalah saatnya Kak Fatim hampir bersalin. Kebiasaannya Kak Fatim kalau dah hampir bersalin, tidak dapat berjalan. Suamilah yang membantu Kak Fatim. Kak Fatim terlebih dahulu di bawa berjumpa mak bidan terkenal di situ. Inilah kata-kata mak bidan tu, Kak Fatim teringat sehingga ke saat ini.

" Tak pa aihh, Tok Yah pelorong bagi cek beranak senang sikit. Nanti beranak tak sakit dah".

Kata mak bidan tu sambil menuruh Kak Fatim menelan sirih jampi. Ya allah, rasanya. Macam nak tersembur balik, namun di saat tu, Kak Fatim gagahi juga. Habis sesi tu, Kak Fatim di bawa ke Dewan bersalin Muslimah di Taman Arowana, Permatang Pauh. Sampai saja di situ, Kak Fatim di bawa masuk ke bilik bersalin.

Di sinilah bermula cerita sedih Kak Fatim...

Selepas diperiksa Doktor mengatakan bahawa kandungan dah terbuka 4 cm. Maknanya dah saat kelahiran dah hampir bermula. Tapi Kak Fatim tak rasa apa-apa. Sudah tidak sakit lagi. Sakit tempohari sudah hilang.

Kami menunggu begitu lama. doktor menasihati suami Kak Fatim supaya mendudukkan Kak Fatim secara bersandar supaya kandungan Kak Fatim mudah keluar. Tetapi Kak Fatim tetap tidak merasa apa-apa.

Doktor mula menyuntik ubat contraction dalam air yang dialir masuk ke dalam badan Kak Fatim. 1 ml. Kemudian 2 ml. Tiada apa-apa berlaku. Kemudian 3 ml... 4 ml.. 5 ml. Menurut doktor kebiasaannya 5 ml pesakit dah contraction tahap yang kuat. Akan tetapi Kak Fatim tidak berasa apa-apa...

Seterusnya doktor menyuntik lagi.. 6ml..7ml...8ml...9ml...10ml..11ml Kak Fatim tidak dapat ingat sampai berapa ml tetapi jumlahnya sangat merunsingkan doktor.

"Push..Fatimah, push.. you dah boleh bersalin.. dah nampak rambut budak" kata doktor.

Terperanjat kita dengar kata-kata doktor. Dah nampak rambut budak? Macammana nak push kalau tak rasa apa-apa???

Doktor mencari jalan dengan menekan bahagian rectum, ketika itu barulah Kak Fatim terasa seperti hendak meneran, tetapi bila alat itu diangkat, rasa berkenaan hilang begitu sahaja.

Agak lama juga doktor menunggu, jenuh segala ayat Kak Fatim baca bersama-sama doktor. Suami Kak Fatim semakin resah. Dia keluar dari bilik bersalin dan menunaikan sembahyang hajat.

Sekonyong-konyong barulah terasa seperti hendak bersalin. Sakit sangat, tetapi tidak cukup untuk push bayi Kak Fatim keluar. Kak Fatim tidak ada cukup tenaga. Kak Fatim menangis-nangis pada doktor supaya membuat pembedahan kepada Kak Fatim.

" You boleh buat fatimah, you tarik nafas, push. Tarik nafas, push. Anak you dah nak keluar. Nanti kalau lama sangat dia lemas. Kesian anak you Fatimah"

Ketika itu, hanya air matalah yang mentafsir segalanya. Sakit tak dapat dikata lagi penangan ubat melebihi dos tu.

" Fatimah, kami nak vakum, dah lambat sangat dah ni. Ok kami pasang alat ni, sekali kami kata push. You kena push sehabis daya you. Kalau you tak buat juga anak you akan mati lemas". Itulah kata-kata muktamad doktor.

Alat vakum dipasang. Kak Fatim menarik nafas dalam-dalam dengan air mata merambu keluar.

Ketika itulah mereka menberi arahan...PUSH...

Kak Fatim meneran sehabis daya.

Tiba-tiba ingatan Kak Fatim hilang...

Kak Fatim terdengar suara orang begitu jauh. Kak Fatim nampak orang begitu jauh. Kak Fatim seolah-olah berada di atas, diawangan, melihat doktor di bawah, begitu jauh...

Kak Fatim terdengar bunyi suara bayi menagis. Kak Fatim terdengar orang mentalkinkan 'Laila ha illallah Muhammad Rasulullah' berulang kali. Kak Fatim hanya bisa menyebut Allah, Allah di dalam hati, bukannya 'Laila haillallah Muhammad Rasulullah"....

Di dalam hati.. bukannya dibibir...

Ketika saat itu Kak Fatim menyatakan pada diri: Aku telah kembali...

Alangkah sedihnya, tanpa kalimah itu di akhir kalam. Bagaimanakah nasibku nanti di sana..

Beberapa saat selepas itu, pipi Kak Fatim ditampar.

" Fatimah, bangun. Dia buat lupa dah, dia buat lupa. Ingat Allah Fatimah... nanti syaitan masuk..ingat Allah Fatimah. Jangan buat macam ni Fatimah, jangan buat macam ni".

Doktor menampar pipi Kak Fatim beberapa kali. Kak Fatim terasa tubuh Kak Fatim dihinggut. Agak lama baharulah Kak Fatim sedar. Doktor memberi bayi kepada Kak Fatim tetapi Kak Fatim menolak kerana terlalu letih.

Ya, Kak Fatim telah pergi atau sekurang-kurangnya roh Kak Fatim telah keluar di kala Kak Fatim masih terjaga..

Dan yang paling memilukan, Kak Fatim tidak dapat mengucap kalimah 'Lailaha illallah Muhammad Rasulullah' pada ketika itu...

Kak Fatim bukan perempuan jahat, tidak pernah ingin membuat jahat, tidak lalai dengan suruhan Allah SWT, tidak meninggalkan ibadah, tidak suka hiburan yang melalaikan...

Tetapi rupa-rupanya, itu semua tidak cukup untuk mengizinkan Kak Fatim mengucap 2 kalimah syahadah...Di saat yang genting itu tiada satu kuasa yang dapat membantu kita mengucap 2 kalimah syahadah, kecuali keizinan Allah SWT.

Dan keizinan itu dapat kita perolehi dengan satu usaha.

Iaitu dengan menzikirkan kalimah itu dibibir di setiap saat dalam hidup kita, dan menanamkannya di dalam hati kita. Apa yang kita bawa di sepanjang hidup kita, itulah yang akan keluar di akhir kalam kita...

Bagaimana kita boleh berzikir jika setiap saat jika hidup kita dilimpahi hiburan, setiap saat hati kita melagukan irama yang kita dengar dicorong-corong radio.

" Sesiapa yang mengucapkan kalimah Allah di akhir kalam maka wajiblah syurga ke atasnya"..

Di saat serebrum kita tidak lagi dapat mengawal pemikiran kita. Hanya bahagian otak yang menjaga bahagian yang lazim dapat membantu kita. Maka kita isikanlah bahagian itu dengan kalimahNya.

Ambillah iktibar dari cerita ini duhai adikku, janganlah kita berasa terlalu yakin anda dapat melepasi peperiksaan yang amat dahsyat ini sehingga menyebabkan kita menjadi lalai...

2 comments:

  1. Menangis saya baca akak....kak,semoga mnjadi wanita solehah di sisi Allah

    ReplyDelete
  2. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    www.arenakartu.cc
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete