TAG META

Thursday, October 14, 2010

5. Diriku Diganggu Bisikan Iblis Laknatullah


Salam sayang adik-adik sekalian , moga diri kalian di dalam lindungan Allah SWT daripada segala mala petaka dan gangguan syaitan.

Hati ini Kak Fatim nak bercerita tentang pengalaman sedih Kak Fatim semasa bersekolah di Sekolah Seri Puteri, Kuala Lumpur. Sekolah Kak Fatim adalah sebuah sekolah yang terkenal di Malaysia. Sekolah ini dikategorikan dalam gred A pada ketika itu. Namun sekarang ini sekolah ini telahpun dipindahkan ke Putrajaya. Bangunan asalnya masih di situ tetapi ditukar namanya kepada nama lain yang hampir serupa dengan nama asalnya, namun Kak Fatim tidak dapat mengingati nama baru itu.

Baru-baru ini ketika kami berkumpul untuk reunion, Kak Fatim lalu di tepi sekolah berkenaan, perasaan sayu menusuk ke lubuk hati Kak Fatim. Kak Fatim terasa sedih, bukan kerana apa, cuma Kak Fatim teringatkan zaman-zaman kesedihan semasa Kak Fatim berada di sana. Seingat Kak Fatim, selama bersekolah di sana, hati Kak Fatim jarang merasa gembira. Kesedihan menyelubungi hidup Kak Fatim, perasaan rendah diri mengekang Kak Fatim dari menjadi seorang yang ceria. Selain itu, masalah yang paling besar semasa bersekolah di sana adalah... Kak Fatim menghadapi ujian yang sangat getir, tidak mampu dihadapi oleh orang dewasa sekalipun. Kak Fatim mengidap penyakit OCD. Obsessive Compulsive Disorder.

Tentu adik-adik sekalian berasa pelik memikirkan apakah jenis penyakit ini. Inilah penyakit yang paling teruk memngganggu seorang manusia. Sesiapa yang mengidapnya pasti kehilangan sebahagian besar kebahagiaan hidup di dunia. Ah, sedihnya rasa di hati untuk menceritakan hal ini.

Obsessive colpulsive disorder adalah penyakit gangguan syaitan di dalam jiwa pengidapnya yang kronik. Pesakit biasanya membuat sesuatu kerja berulang-ulang, tidak dapat fokus, tidak yakin, was-was dalam segala perbuatan terutamanya perihal ibadah. Hilang kepercayaan diri sendiri. Tidak yakin diri sendiri. Rendah diri. Sentiasa merasa dibenci dan lain-lain. Seingat Kak Fatim, sejak tingkatan satu Kak Fatim mengidap penyakit ini dan berterusan sehingga tahun-tahun selanjutnya. Kak Fatim tidak pernah bercerita kepada sesiapa. Penyakit itu sendiri menyebabkan pesakitnya menjadi seorang yang tidak yakin untuk menyatakan masalahnya pada orang lain. Takut. Malu dan suka menyendiri. Kak Fatim mengelamun sepanjang hari. Tetapi tiada siapa tahu tentang hal ini. Kak Fatim duduk di surau, memegang Al Quran. Membaca. Kemudian menutupnya semua. Kemudian membuka semula. Membaca sedikit. Kemudian menutup kembali. Seketika menangis. Kemudian mengambil wuduk, berkali-kali sehingga basah kuyup baju Kak Fatim.

Semua kawan-kawan sangkakan Kak Fatim seorang yang alim, mereka mengangkat Kak Fatim sebagai iman dan AJK Surau. Aktiviti agama mereka serahkan kepada Kak Fatim. Tetapi mereka tidak langsung mengetahui betapa peritnya hati Kak Fatim ketika itu..

Sekolah Kak Fatim adalah sebuah sekolah yang begitu tua. Terdapat bangunan lama dan pokok-pokok besar di situ. Gazebo adalah kawasan taman yang menggerunkan bagi Kak Fatim. Kak Fatim takut untuk memandang ke arah gazebo dan pohon besar yang terdapat di situ. Bangunan lama. Sungai di belakang sekolah. Ah, begitu menggerunkan.

Semakin lama Kak Fatim menyimpan di dalam hati perasaan yang terganggu itu, keadaan penyakit Kak Fatim menjadi semakin teruk. Pada peringkat awalnya Kak Fatim hanya merasa was-was sahaja, lama kelamaan Kak Fatim mula diganggu oleh bisikan-bisikan jahat di dalam hati. Bisikan-bisikan itu mengganggu Kak Fatim di setiap saat dan setiap masa, tidak kira di mana Kak Fatim berada. Kak Fatim menjadi begitu murung dan keliru. Kak Fatim tidak tahu apa yang hendak di buat. Kak Fatim berasa begitu malu hendak memberitahu kawan-kawan Kak Fatim. Akibatnya Kak Fatim menjadi seorang yang begitu serius, suka marah-marah dan kuat menangis. Kak Fatim menjadi begitu emosional.

Semakin teruk penyakit berkenaan, Kak Fatim mula mempersoalkan taqdir, kenapa Kak Fatim ditaqdirkan sakit begitu rupa, adakah Allah SWT sengaja mahu mentaqdirkan Kak Fatim jadi ahli neraka, adakah Kak Fatim masih Islam, adakah Allah sengaja menganiayai Kak Fatim. Kak Fatim menjadi begitu marah kepada Allah SWT. Di saat gangguan menjadi begitu teruk, Kak Fatim pernah berkata dan ketawakan diri Kak Fatim sendiri. Kak Fatim katakan bahawa Kak Fatim telah menjadi kafir, Allah tidak sayangkan kak Fatim, Allah tidak hirau penderitaan batin Kak Fatim dan lain-lain lagi.

Masih Kak Fatim ingat lagi, satu ketika Kak fatim memasuki tandas . Setelah menggunakannya tiba-tiba air tiada. Kak fatim mengetuk paip dengan marah. Kak Fatim berkata bahawa Allah sengaja menganiayai Kak Fatim. Kak Fatim memohon pada Allah dengan marah, jika air tidak keluar juga, Kak Fatim tidak mahu lagi mengiktiraf Allah sebagai pencipta Kak Fatim. Kak Fatim menganggap Allah tidak ada lagi. Alangkah teruknya penyakit Kak Fatim ketika itu. Kak Fatim menghadapinya setiap saat sehinggalah Kak Fatim tertidur. Apabila bangun tidur pula Kak Fatim terus teringatkan perkara itu semula.

Selain itu timbul pula bisikan-bisikan yang teruk mempersoalkan kejadian Allah SWT. Mempersoalkan kejadian manusia dan berbagai-bagai lagi. pada ketika itu, Kak Fatim sangka Kak Fatim tidak waras lagi. Kerana itulah Kak Fatim tidak pernah membuka mulut menyatakan apa yang sedang Kak Fatim hadapi. Kak Fatim takut semua kawan-kawan mengatakan Kak Fatim orang gila...

Namun, Kak Fatim masih ada keyakinan bahawa Allah nampak apa yang sedang berlaku di dalam diri Kak Fatim, setiap kali Kak Fatim berperang di dalam hati. Ketika keadaan perasaan sangat teruk , Kak Fatim berlari ke surau dan memeluk Al Qur'an sekuat-kuatnya dengan lelehan air mata. Ah, air mata ini mula mengalir mengingatkan kenangan itu.

Pada satu ketika di perhimpunan, pengetua sekolah Pn Wan Azizah Wan Mohd Salleh sedang berucap di pentas. Kak Fatim tidak terdengar langsung apa yang beliau katakan, Kak Fatim hampir pengsan melawan bisikan syaitan yang bertalu-talu bagaikan peluru menghujani bumi Palestin. Hampir Kak Fatim rebah ke tanah, namun perasaan malu menguatkan kaki Kak Fatim yang lemah.

Untung juga di sekolah Kak Fatim terdapat satu kumpulan pelajar Matrikulasi yang dimasukkan selama setahun sebelum mereka menyambung pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kebanyakan mereka terdiri daripada bakal pelajar Kursus Kedoktoran . Sebahagian besar kakak-kakak ini berasal dari Kolej Islam Kelang (sekarang KISAS). Mereka warak dan alim. Kepada merekalah Kak Fatim banyak belajar doa dan latihan menjadi imam.

Pada satu hari, setelah sekian lama menderita, Kak Fatim memberanikan hati bertanya kepada mereka tentang masalah yang Kak Fatim hadapi. Inilah jawapan mereka,

"Fatimah, sebenarnya Fatimah tidak berseorangan menghadapi masalah ini. Ini adalah gangguan iblis. Ada kawan kami yang terkena lebih teruk. Dia berjalan melintasi gereja. Selepas hari tu, setiap kali dia solat, bayangan salib muncil di sejadahnya. Teruk juga dia nak berubat buang sihir itu.. " Kata Kakak matrikulasi itu.

Bertitik tolak dari cerita itu. Kak Fatim mula berasa bahawa Kak Fatim tidak keseorangan. Walaupun Kak Fatim masih menanggung penderitaan itu, namun Kak Fatim dapat buat kesimpulan bahawa kes Kak Fatim bukanlah kes terpencil. Masih ada orang yang bernasib sama seperti Kak Fatim.

Semakin hari Kak Fatim cuba melawan bisikan dengan membuka Al Quran setiap kali timbulnya persoalanan ketuhanan di hati Kak Fatim. Seolah-olah Allah SWT mula membuka jalan kepada Kak Fatim secara perlahan. Setiap kali Kak Fatim membuka Al Quran, Kak Fatim akan terbuka muka surat yang sama. Suran An Nur, ayat 35. Setiap hari Kak Fatim membaca surah itu. walaupun gangguan amat kuat, kak Fatim meneruskan bacaan surah itu termasuklah terjemahannya sekali. Dan air mata.. itulah peneman Kak Fatim yang setia..

Inilah terjemahan surahnya:

" Allah pemberi cahaya langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, seumpama lubang yang tidak tembus, yang di dalamnya ada pelita, pelita itu di dalam kaca. Kaca itu bagaikan bintang yang bercahaya. Di nyalai dengan minyaknya dari pohon zaitun yang banyak barakahnya. Yang tidak di timur dan tidak di barat. Minyaknya sahaja hampir menerangi walaupun tidak disinggung api. Cahaya di atas cahaya. Allah memberi cahaya pada sesiapa yang dikehendakinya. Allah memberi perumpamaan kepada umat manusia. Dan Allahlah yang maha mengetahui segala sesuatu." - Surah An Nur, ayat 35

" Mereka-mereka yang tidak beriman. Pekerjaan mereka bagaikan fatamorgana di padang pasir. Mereka yang dahaga menyangkakan ia adalah air. Sehinggalah mereka sampai kepadanya, mereka dapati tiada apa-apa. Akan tetapi mereka mendapati Allah bersama mereka , yang akan membalasi perbuatan mereka dengan api neraka. Dan Allah amat cepat dalam membuat perhitungannya."- Surah Annur, Ayat 39

"Atau keadaan mereka yang tidak beriman. Seumpama kegelapan di dalam lautan yang dalam. Di lapisi dengan gelombang demi gelombang, di atasnya terdapat awam yang gelap. Apabila lelaki itu mengunjurkan tangannya, dia hampir tidak dapat melihatnya. Kepada mereka yang Allah tidak berikan cahaya. Maka tiadalah cahaya untuknya ." Surah Annur , ayat 40.

Inilah ayat-ayat yang Kak Fatim baca saban hari apabila gangguan menjelma sehinggalah Kak Fatim menghafalnya. Seringkali apabila Kak Fatim membuka Al Quran, mukasurat inilah yang akan terbuka untuk Kak Fatim. Kak Fatim akan membacanya sebelum Kak Fatim membaca surah-surah lain. Kak Fatim amat faham apakah yang Allah mahu sampaikan kepada Kak Fatim daripada surah ini...

Ketika di penghujung tingkatan empat, sebuah surau baharu dibina di belakang asrama lama, tempat dorm Kak Fatim. Di surau itulah Kak Fatim ingat yang Kak Fatim sering membaca surah Annur dan mengambil wuduk sehingga basah baju sekolah. Kak Fatim sering merasakan bahawa wuduk Kak Fatim terbatal dan pergi mengambil wuduk semula.

Ketika Kak fatim di tingkatan 5, seorang ustazah baharu telah dihantar bertugas di sekolah Kak Fatim. Ustazah itu berkulit putih, kurus, memakai tudung labuh dan berjubah. Dia sering memakai jubah dan tudung berwarna coklat. Kak Fatim tidak ingat lagi namanya. Suatu hari Kak Fatim ternampak ustazah sedang bersembahyang zohor di surau, kebetulan ketika itu tidak ramai pelajar berada di surau. Kak Fatim memberanikan hati bertanya kepada ustazah perihal penyakit Kak Fatim. Namun, kak Fatim tidak berterus terang tentang kesemua masalah tersebut, Kak Fatim hanya bertanya soalan yang ringkas sahaja.

"Ustazah, kalau di dalam hati kita selalu diganggu oleh lintasan-lintasan dan bisikan syaitan, Bagaimana kita nak buat ya?"

Ustazah itu memberi jawapan yang begitu jelas dan tepat sekali seperti apa yang kak Fatim harapkan.

" Kalau sering datang bisikan-bisikan syaitan yang tidak sepatutnya, was-was dan mempertikaikan hal-hal berkaitan tauhid, kita kena lawan, jangan layan. Setiap kali terlintas sahaja, bacalah:

"Amantu billah, warasulillah. Maknanya -aku beriman dengan Allah dan rasulNya." jawab ustazah itu.

Sejak hari itu Kak Fatim terus mengamalkan tip yang diberi oleh ustazah berkenaan. Selang beberapa hari selepas itu, ganggunan bisikan syaitan semakin kurang. Kak Fatim bersungguh-sungguh melawan dengan mengamalkan zikir itu. Alhamdulillah, penyakit itu akhirnya hilang begitu sahaja. Kak Fatim ingat sebelum peperiksaan SPM, Kak Fatim telah bebas sama sekali dari penyakit itu..

Malangnya, tidak berapa lama sebelum peperiksaan, Kak Fatim perasan yang teman sebelah meja Kak Fatim sering mendengus dan mengamuk. dia menjadi semakin kasar dan suka menampar bahu Kak Fatim. Disebabkan saiznya yang besar, penamparnya itu bukan main sakit lagi. Dia menjadi begitu emosional dan sering mengamuk. Sehinggalah kami berpisah selepas mengambil peperiksaan SPM. Tidak lama selepas kami berpisah, Kak Fatim terbaca dari sebuah majalah. Di bahagian ruangan bicara pembaca, seseorang menceritakan kes yang seakan-akan kes yang Kak Fatim alami. Di dalam warkah kepada kolumnis majalah tersebut, beliau menyatakan kesedihan hatinya kerana menghadapi gangguan perasaan yang teruk ketika hampir peperiksaan SPM. Gangguan itu membisikkan agar dia merasa bangga diri dan menyatakan bahawa dialah yang terbaik dari semua orang. Ketika beliau menjadi makmum, beliau mempertikaikan imam solat berkenaan tetapi bila beliau menjadi iman, beliau merasakan beliaulah yang terbaik. Selain itu beliau juga diganggu oleh bisikan yang seakan sama dengan Kak Fatim. Setelah melihat nama penulisnya, Kak Fatim terkejut besar apabila mendapati bahawa penulisnya adalah jiran sebelah meja Kak Fatim. Mungkinkah iblis berkenaan telah berpindah dari Kak Fatim kepada beliau?

Apa yang ingin Kak Fatim ulaskan di sini adalah bahawa adik-adik harus mensykuri nikmat 'Lailahaillallah Muhammad Rasulullah" . Inilah perkara yang paling mahal sekali di bumi ini. Bukan harta dan wang ringgit. Apa yang terkena kepada Kak Fatim ada natijahnya. Kak Fatim begitu menghargai nikmat iman yang Allah beri sekarang ini . Kak Fatim telah merasai keadaan di mana Kak Fatim amat berharap tetapi tidak mampu mendapatkannya. Kerana seperti firman Allah SWT, jika sekiranya Allah tidak memberi cahaya keimanan kepada seseorang, maka dia tidak akan memperoleh cahaya buat selamanya. Hidupnya akan kelam seperti kelamnya hidup yang Kak Fatim pernah rasakan. Tiada siapa dapat membantu tanpa izin dari Allah SWT.

Janganlah berasa ' tidak mengapa, aku Islam dan aku beriman' semata-mata. Ini kerana tanpa usaha ke atas iman, maka tidak mustahil kita akan mecundang. Selain itu, jangan sekali-kali putus asa dengan rahmat Allah SWT kerana Allah bertindak sebagaimana yang disangkaan oleh makhluknya. Apabila kita ikhlas berusaha dan berdoa, walaupun pada mulanya kita begitu teruk dan merasa marah dengan Allah SWT, lambat laun kita akan tertolong juga kerana sesunggunhya Allah lebih memang tahu apakah keinginan dan harapan yang berada di hati kita.

Kepada sahabat SSPian yang terbaca cerita ini, inilah hakikat yang kawan-kawan tidak ketahui selama ini. Dan kepada iwanqais, kesakitan yang anda tanggung sebenarnya telah saya rasai dan bersabar dan berusahalah. Sesungguhnya Allah itu tiada kan mempersia-siakan hamba-hambaNya.









222 comments:

  1. Assalammualaikum wbt fatimah.. Terkejut baca kisah Fatimah kerana saya juga ada mengalaminya di SSP tapi tak begitu teruk dan kemudiannya ada juga menghadapinya.. Benar keyakinan kepada Allah dan amalan2 membaca Al-Quran dan menghadiri majlis ilmu itulah penawarnya. Kakak2 matrikulasi tu mmg saya masih ingat dan hormati juga dan kerana itu saya bertekad utk menghantar anak2 ke sekolah beraliran ugama. Jika sudi bacalah blog saya www.permatahatiibu-rozana.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Termia Kasih Kak Fatim.Saya Juga Mengalami perkara yang sama sejak berumur 15 tahun.dan kini saya berumur 24 tahun masih mengalami masalah sperti ini.saya mengalami bayangan salib selama 24 jam.dan amat sensitif terhadap perkataan kristian dan agama2 lain.tapi saya bersyukur masih beriman sehingga ke hari ini.Termina kasih sekali lagi.saya akan mengikut langkah-langkah kak Fatim.wasalam

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum akak..
    saya mengalami masalah yang memang sama dengan akak
    saya amat berharap dapat berbincang dengan akak tentang masalah ini
    boleh saya tahu email atau fb akak utk saya bhubung?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, Kak Fatim.. tolonglah bntu sy.. sy pn mgalami masalah ini seperti kak fatim, sy btul2 tertekan.. sy xnk diri sy diselubungi dgn bisikan2 syaitan2,sllu keadaan cmnie sy istigfar & mngucpkn dua syahadah berulang2 kli.. boleh sy thu email @pn fb kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... Saya pun hadapi masalah yang sama.. Boleh tak saya tahu awak buat mcmana ya kalau benda ni terjadi.. Saya runsing la.. Boleh bantu saya..

      Delete
    2. Saya menghadapi masalah ni sekarang.....hanya zikir dan berdoa kepadaNYA.mengharapkan perlindungan dari Yang MAHA ESA....

      Delete
    3. Saya menghadapi masalah ni sekarang.....hanya zikir dan berdoa kepadaNYA.mengharapkan perlindungan dari Yang MAHA ESA....

      Delete
  5. Assalamualaikum kak, saya pun menghadapi masalah yang sama. Sampai nak makan pun tak de selera. Mcmana nak atasi masalah ni kak. Saya mintak bantuan.. Saya rasa amat terrekan. Takut sgt. Boleh email saya. Dapatkan no akak

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum .... saya pon menghadapi masalah sama ... sedih tertekan ... hanya Allah yang tahu ... saya dibayangi lintasan hati melibatkan tauhid ... lepas dibayangi saya buntu ... mengucap banyak kali ... saya rasakan saya la manusia yang paling jahat di muka bumi ini ... tolong la saya bimbing la saya ... saya tahu saya tak keseorangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, untuk ikhtiar perawatan, boleh juga cuba ke link ini:

      http://husnuzzonloa.blogspot.my/p/rawatan-ocd.html?m=1

      Delete
  7. Assalamualaikum..saya pun mengalami masalah yg sama..pada sesiapa yg mengalami masalah ni jgk, boleh x msg kt sy..0139900268

    ReplyDelete
    Replies
    1. Share yg ni ya:


      Assalamualaikum, PENGUMUMAN :
      Sebuah Seminar Khas
      "Rawati Kehidupan" Untuk Penderita OCD, Anxiety Disorder/ Depression/ IVT akan diadakan pada :

      Ahad , 24 Jan 2016
      Jam 10 pg hingga 5.30 ptg
      Tempat : Ibu Pejabat JKK Kg. Melayu, Batu 16
      48000 Rawang, Selangor (Berhadapan Masjid Jamek Al-Ehsaniah)

      Yuran : RM50
      (bayar waktu pendaftaran)
      Pendaftaran bermula jam 9 pagi

      Speaker : HusnuzzonLoa Consultancy
      Penampilan Khas (Inshaa Allah) : VirginRose VR - Penulis Anxiety and I
      (Turut dijemput, bergantung kpd kelapangan beliau)

      Makan tengahari, sarapan dan tea break disediakan.
      Nota-nota penting juga disertakan.

      Peserta diminta membawa alat tulis dan buku nota.

      Seminar ini mendedahkan cara ikhtiar merawat penyakit dan kehidupan dgn menggunakan Hukum Daya Tarikan (Islamic Law of Attraction) , EFT dan The Power Of NOW.

      EFT atau Emotional freedom technique, lanjutan dari LOA, adalah adaptasi dari akupunture cina, tetapi tdk mnggunakan jarum, hanya ketukan jari pada titik point meridian pada kepala, tangan dan badan.
      Sebagai ikhtiar membebaskan emosi2 negatif yg telah lama terperangkap dalam saraf dan 'subconscious mind'

      Semua perkongsian ilmu dalam sessi rundingcara/ personal coaching yg admin lakukan selama ini akan dibawa ke seminar ini.

      Jangan lepaskan peluang ini. Tempat terhad. Yang berminat sila SMS Nama dan No IC ke:
      019-2154850

      Delete
  8. Asalammualaikum saya pon ada masalah yg
    Sama sedih sgt... tpi kadang2 saya buat tak tahu je sebab UAI kata jgn layan sebab marah pon sia2 sebab syaitan ni takkan berhenti....apa pon kita kena banyak bertaubat... Sebenar dari zaman Nabi lagi dah ada masalah mcm ni....

    Sebagaimana yang diutarakan para sahabat, ‘Wahai Rasulullah, kami terkadang menjumpai lintasan pikiran pada diri kami, andaikan kami dijatuhkan dari langit, lebih kami sukai dari pada mengungkapkan lintasan pikiran itu.’ Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berkomentar, “Itu bukti adanya iman.” (HR. Muslim 132, Abu Daud 5111, dan yang lainnya).

    Wallahualam

    ReplyDelete
  9. sya pernah mengalami..dah sampai naik lunyai..apa yg saya buat..sya renung agama islam.sya renung al quran..cuba anda tanya ada tak agama dan kitabseindah al quran?ada atau tidak kitab yg menerangkan keesaan Allah jika bukan alquran.Di waktu kita was2 perlu dilawan dgn ilmu.Baca bukti kebenaran al quran.Lintasan itu cuba memesongkan kita sampai kita lupa jalan mudah dlm beragama.TERIMA ALLAH BULAT2..kerana hnya dlm al quran shaja yg mengatakan sifat2 sebenar tuhan yg agung.Kaji agama lain dari segi penyembahan..insha Allah mata dan hati akan terbuka walopon cubaan utk menutup masih ada.Dgn ilmu dan zikir perlahan2 kita akan sampai ke jln Allah..InshaAllah.

    ReplyDelete
  10. salam,saya pon alami perkara yang sama juga makan berbelas tahun jugak la,agak terlampau dasyat jugak la dia punya sembang.(borak2 la dengan dia balik).tapi bg pendapat sy perkara mcm ni xde ubatnya jadi kene pasrah je la sebab tu mmg skop tugasan harian dia kadang2 ada yg sampai ambik overtime.setiap perkara berpasangan jahat baik syurga neraka.kalau xde diorang ape function jadi manusia baik duk dlm syurga terus,so bg saya bersyukur lah,nak marah pon x boleh tu mmg keje dia.kesimpulannya bersyukur la dapat rasa,bukan semua orang penah rasa.haha.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Ya allah saya pun jd mcm ni.skrg ni pon ada.ada sapa2 taw nak ilang natang ni.ya allah bg taw org ,org susah nak phm.aduh bleh borak..nak buang mcm mana ar ..klu taw tlg call saya 0175352696 din

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..orng lain xleh buang natang tu..diri sndri kena kuat ..bkn apa aku pon kena siksanya yg amat..tpi ada hikmah ..Allah nk kita dekat dgn denganNYA..jgn putus asa..Rahmt Allah luas

      Delete
  13. Salam ,Cerita aku sma cm akak ni ...aku ni gangguan ni mse aku blajar dkt U ..kena plak hisap rokok haram..aku paranoid..ketakutan dan kerisauan yg amat sngat..time aku trus balik rumah ..aku cerita kt ayah alu drpd A smpai Z ..ayah aku bwk gi klinik ..tkut kkrungan garam..lpstu cuba bwk tenang..tkdapat..alih2 abg aku dpt kesan ada gangguan dlmbadan aku ..sejak dri itu aku xpenah rse nkmat ketenangan smpai dlm hati aku nk mnyalahkan takdir...pstu dia bisik plak pasal ketuhan Allah wujud atau tak..mcm2 la..smpai aku rse dh xwaras...skrng cba nk dektkan diri pada Allah utk mndapatkan keredhaanNya..InsyaAllah akan bantu hambanya..aku cba berserah skrng ok skit ..ada mai jgk tpi xde bertalu2 kerisauan first2 kena..Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4bulan lepas skrng bisikan dh kurang..xmcm2 awal xleh control mcam2 bisikan dtng smapi feed up

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Aku pun pernah menanggung benda ini dan mungkin kategori teruk jugak sebab aku sampai tahap depres and betul orang yang tak rasa memang tak tahu. alhamdulilah sekarang ni perasaan itu dah pudar sedikit kerana aku tak layan!!

    perit menanggung hanya Allah yang tahu. Apa tak nya, kadang2 aku mandi wajib berulang2 sebab perasaan tak rata dan mcam2 lah tapi aku amik sudut positif, aku dah buat yang terbaik dan aku rasa aku dah tak melebih-lebih , jadi aku serahkan semua kepada Allah. Bukan hak kita nak tentukan sah ke tak. Tugas kita hanya buat apa yang Allah suruh dan YAKIN dengan diri sendiri bahawa aku tak salah!

    Datang lah apa pun keraguan yang hebat berbisik pada engkau selagi kau rasa yakin kau memang tak bersalah, jangan diulang! Tu je ubat mujarab nak berubat was-was.

    Aku sampai tahap depres teruk sebab satu hari dan berlanjutan rasa hidup tak tenteram sebab fikir ALLAH tak terima ibadat aku. Korang kena ingat Tuhan ni tak bodoh! Dia tahu apa yang kita tak tahu. Berdoalah "Ya Allah, aku yakin apa yang aku buat, kalau ada kesilapan kau maafkanlah aku Ya Allah"

    Ubat Was-Was :
    1) Jangan Layan
    2) Yakin selagi kau rasa kau betul!
    3) Lazimi diri dengan Al-Quran
    4) Jauhi benda2 lagha
    5) Ingat Benda ni semua Ujian Allah, dia nk uji keikhlasan kita beribadat pada dia. Berperang melawan syaitan!
    6) Jangan bersendiri
    7) Jangan Layan!!! Jangan Layan!!! Jangan Layan!!!

    wallahualam.. "setan ni macam org gila. sekali kau layan esok dia datang balik" -UAI

    Assalamualaikum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bleh x tnggal no tel until sya hubungi..sya pown sama jgak macam akak

      Delete
  16. Assalamualaikum salam kenal saya dari Indonesia
    Saya juga sangat strees sudah bbrp bulan ini saya terus dibisiki kalimat menghina Allah dan rasulnya dgn kata kata yg bisa memubuat diri murtad na'udzubillah saya saya terus syahadat menerus pikiran tak bisa konsen bingung saya saya kadang sampai nangis gara gara ini

    ReplyDelete
  17. Waalaikumsalam... Saya juga orng indonesia dan merasakan lah yg sama dalam 2 hari ini, saya sangat tersiksa. Bagaimana cara menghilangkannya??

    ReplyDelete
  18. Kak 😢😢😢 saya mnghadapinya skrg. Siang mlm saya mngis. Siang mlm bisikan dtg. Saya tkut. Tkut sgt2 .😭💔 allahuakhbar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya menghadapi was-was ni dah 11 tahun. Saya Dh smpai peringkat Tak kisah Sbb Tak larat sgt Dh. Boleh whatsapp saya 0178752328 utk kita tukar cerita Dan pendapat.

      Delete
  19. assalamualaikum..aku pon terkena bisikan syaitan laknatullah..aku rase diri tak waras dah ni..mntk tolong sahabat2 doakan supaya diberikan ketetapan hati pada agama Allah dan dilindungi oleh Allah taala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya menghadapi was-was ni dah 11 tahun. Saya Dh smpai peringkat Tak kisah Sbb Tak larat sgt Dh. Boleh whatsapp saya 0178752328 utk kita tukar cerita Dan pendapat.

      Delete
  20. Assalamualaikum bleh x bg no tel..bleh brkongsi cara hilangkan lintasan..nnti say akan kol..saya pown macam awak semua..nk no tel perempuan sahaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg ig awak..nty sy bg no phone

      Delete
    2. Sya xdak ig..mcam mna ye..

      Delete
    3. Sya mmg macam awak..sama sngat..kdang rasa mcam gila..ni no fon sya..0189479587 no ni mcj sja..nnti sya wsap pkai no lain..

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. Kalau benda ni berlaku pada bulan puasa adakah ia dinamakan lintasan hati

    ReplyDelete
  22. Kak fatim.. boleh x sy nk kenal. Sy rsa perlukan semangat mcm kak fatim.. sy mula2 kne lintasan sekali sekala.. lma2 makin terok.. lpas tu msa nk solat pulak kna.. smpai skrg sy jd keliru.. knp sy jd mcmnie.. sy rsa mcm trauma dan teringat2.. nk lupakan tp mcm x boleh.. sentiasa bermain di fikiran.. kdg2 sy teringat2 kalimah lintasan tu dlm solat..dlm hdup seharian. Mcm sy xda keyakinan boleh lupakan. Skrg sy rsa mcm sy yg buat2 fkir tu suma. Tp sy amat membencinya. Hari2 sy doa supaya allah lindungi sy..mtk allah kembalikan sy mcm dlu.. sedih :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah memaafkan bisikan2 hati selagi kita tak ucap atau kita buat, Allah takkan bebankan sesuatu yang hambaNya tak mampu, bila berlaku lintasan baca a'uuzubillahiminasyaitoonirroojiim... Aaman tu billahi warosuulih... Itu semua bisikan syaitan yang nak ganggu iman kita... Kalau awak rase sedih itu tanda iman awak pada Allah sangat mantap... Jangan sedih2, tu bukan awak tapi syaitan yang bisik... Buat tak tau je... Istighfar banyak2... Insyaa Allah lama2 hilang la...

      Delete
    2. Mmg betul kta awk klebihan istifar dan kalimah laa illahaa illallah sentiasa zikir dlm hati dan lidah sy dpt kawal.. mula2 kna lintasan sekali dua.. lepastu, berkali2.. smpai 1 tahap sentiasa,smpai x boleh nk leka fikiran buat bnda lain.. dia sentiasa mengalir mcm2 yg bruk.. bila amalkan zikir alhamdulillah.. tp skg timbul pula, perasaan was2 pda dri sendri.. x yakin pda dri.. rsa2 bnda tu mnghantui dri lg2 bila nk solat.. rasa teringat2 kalimah tu..rsa mcm x kna kacaw,tp paranoid pulak.. tiap solat mesti teringat2.. kalo teringat2 xpe ke? Mcm trauma la.. kalo dlu,msa solat mmg dy tbe2 melintas mcm2.. rsa mcm 'pengakuan' dri.. skg dh x dpt nk bezakan.. nie mainan perasaan ataw lintasan syaitan. Tp demi allah la,xde niat nk fkir mcm tu..masih ingat allah..syg allah.. selalu doa,kalo aku yg slah,mtk allah tnjuk kan yg benar..:'( skg x sedih sgt,tp ttp mngangu.. cuma blh dikawal..

      Delete
    3. Tp msh ada mcm suara hati lain dlm dri.. bila nk buat baik je msty bnde negatif terpacul dlm minda. Cntoh: bila nk sedekah,dy ckp nk bg org nmpk. Bila nk solat, dy ckp ak solat lg bgus dr org sbelah,bila nk mngaji,dy ckp nk tnjuk ko pndai ngaji.. bla nk bukak bca tafsir quran.. bila nk phm mkna. Dy seleweng2.. 'ape bnde tah cmnie..cm x logik la ape la..mngarut la..knp pulak la..etc" pastu trus ttup x jd bca. Sb takot trpedaya..tp sy taw tu bkn sy.sy ttp tanam azam. Allah maha mengetahui. Tp kdg2 down..

      Delete
    4. Syaitan memang tugas dia macam tu... Awak kene kuat dan yakin tu bukan awak... Syaitan kerja dia buat manusia keliru... Padahal Allah sentiasa tunjukkan jalan yang lurus... Dan Allah dah mention dalam quran, syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu, maka jadikan syaitan itu benar2 sebagai musuh, jangan endahkan, kalau awak perasan, perkara ni hadir ketika kita benar2 nak berubah jadi hamba Allah yang taat... Jadi syaitan kumpulkan sekuat tenaga juga untuk halang kita dari jalan Allah... Awak kene kuatkan hati... Kuatkan semangat untuk terus taat pada Allah...

      Delete
    5. Nak luahkan juga...saya punya lagi teruk huhu😭😢smpai saya rasa down gila sbb saya keliru adakah itu dari diri saya ataupun syaitan laknatullah.saya pikir adakah aqidah saya dah rosak hmmm takut😥ni ig saya @lalala_167 tapi tu bukan ig betul pon

      Delete
    6. Saya ada baca kalau benda ni jadi bulan puasa tu adalah kerana diri sendiri atau nafsu kita hmmm.tu yg buat saya takut😭🙃

      Delete
    7. Kadang kadang perkataan murtad bermain main dlm hati saya.Saya ingin menolaknya tapi lintasan tu dtg bertubi tubi MasyaAllah..saya rasa takut sangat😔

      Delete
    8. Bulan puasa pun syaitan boleh hasut jugak... Syaitan cuma dirantai... Tapi bisikan dia tetap ade... Ape yang dimaksudkan dengan syaitan dirantai adalah mereka tidak kuat seperti bulan biasa... Macam contoh orang jahat kene ikat kat pokok, tapi mulut dia tidak ditutup, walaupun dia tak dapat bergerak, tapi dia tetap boleh bercakap... Yang penting kita sedaya upaya hindarkan diri dari terpedaya...

      Delete
    9. Boleh saya tahu cara nak menghubungi anda, sebab saya perlukan sokongan daripada mereka yang mengalami benda yang sama, saya takut, lebih2 lagi saya tengah sarat mengandung, benda ni betul2 mengganggu hidup saya, saya risau disebabkan emosi saya, anak dalam kandungan saya akan terima kesannya :'(

      Delete
  23. Dan mmg kdg2 lintasan tu dtg tibe2..tak di sangka2 kalimah tu yg terlintas.. nauzubillah..allah,sy selalu terfkir apa amalan sy diterima allah.. sy taw,org yg mnghina allah mutad.org murtad,amal nya sia2.. sy smpai terfikir mcm tu.. sy stress.. smpai kdg ckp sorg2 mcm nk jelaskan pda allah apa yg jd pda sy.. mcm bdoh kn? Pdahal allah tahu segala2 nya.. yg zahir mahupun yg batin.. sy rsa kalo kita kna cmnie jgn pendam sorg.. kne luahkan pda org yg berilmu..jgn bgtaw pda kwn2 yg x phm..nty jd lg stress.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Saya pun takut jugak ni...sebabnya selepas benda tu ulang dalam kepala...saya mengadu pada allah..adakah ini ujian allah pada aku...selepas itu...saya doa supaya berilah saya kekuatan supaya dapat menghadapi ujian2 yang berat

      Delete
  24. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  25. Terima kasih, sy tahu nie bukan sy. X mngkin sy sekeji itu.. setan tu buat sy terfikir2.. itu sybke bukan. Bila sy tnya dri sndri.. sy jwb mmg sy xnk tu sume. Demi allah. Sy rsa mcm munafik kdg2..mulut lain hati lain..pdahal tu perasaan je. Dlm solat isyak smlm,sy rsa..bnde tu melintas2 difikiran dgn keadaan mcm tu mmg niat sy nk mempermainkan solat. Lpas tu melarat2 rsa mcm hati berkata2 lg dan lg yg lebih terok.. sy rsa mcm,tu sy..ya allah..rsa mcm org bdoh. Sy pi carik rsa takot pda allah..nk bg dri takot pda kbesaran allah.. biar sy dpt lwn. Sy xnk mcm nie...

    ReplyDelete
  26. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  27. Kalo betul dr kita dan nafsu kita.. knp kita pilih mcm tu?? Kita ingat allah.. kebesaran allah..allah yg hdup dan matikan kita. Kita milik allah. Sekelip mta allah boleh binasa kan kita kalo allah mahu.. tp,nie bkn khendak kita. Kalo bnde nie mcm butang boleh tekan on/off dh lma buat.kalo ada ubt dh lama carik. Tp nie,luar kawalan dan fikiran mnusia yg normal.. sy pn x kuat.cuba nk kuat melawan jugak. Moga kita sama2 istiqomah.. jgn mengalah . Biarlah apa pn fikiran kita terhadap dri. Serah je pda allah..

    ReplyDelete
  28. Kdg2 rasa mcm maainan perasaan pn ada.. sbb terlalu takut bimbang.. jd x percaya dh keadaan selamat. Rsa dri sentiasa dlm bahaya..semua terbawak2.. nk buang dr ingatan tu yg pyh..

    ReplyDelete
  29. Hmm..mngkin lah..awak pn ade pngalaman kene ke?

    ReplyDelete
  30. Allahuakbar.. en.hafiz. kalo x keberatan boleh bg sy media sosial ke ape ntuk sy cntact. Sy rsa sy perlukan nasihat pndangan yg mcm nie. Hnya sekadar nk mtk ilmu ntuk hadapi nie.

    ReplyDelete
  31. Sy teringat nk blajar agama..sbb xda ilmu lah setan sng pengaruhi.. allah,sy taw dy xkn x terima hamba dia nk kembali pda dia..mesti allah suka. Tp,apa yg jd nie buat sy jd down. Sy rsa, sy xdpt nk tepis@sy yg dok fikir2.. sy rsa sy dh berdosa besar. . Sy taw, ada jln keluar dr msalah nie. Cuma sy msih xnmpak..sy rsa,dgn kuatkan dri dan iman saja dpt menolong selain mtk pertolongan nya..3

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  32. Sy xda fb dah.. instagram ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Alhamdulillah lepas baca coretan hati ..dlu sya kena mcm akak ..smpai tk thu nk buat apa ..slma 6bulan sya berperang iman smpai pikir jdi athiest la mcm2..iman dtng dri hati Allah juga membolak balikkan hati dia pemegang..so jgn putus asa..Insha Allah akan ada jalan..sya boleh dikatakan sembuh spenuhnya Alhamdullilah
      apa yg sya sndarkan (ubat)
      1) slalu ke masjid..di situ tmpat yg tenang
      2) baca Al-quran skli terjemahan sbb kadang2 bisikan syaitan ni was2 so bila kita baca terjemahan ada persoalan hati kita kkita akan terjawab
      3)tetapakn dlm hati "aku beriman pda Allah dn rasul" time solat dkt tahiyat akhir bca doa anjuran Nabi "wahai dzat yg mmbolak balikkan hati ttpkan hatiku pda Agamu dn jdkan aku orng yg taat" dlm bahasa arab la boleh search google..
      4) Akhir skli ni pling penting iaitu kita kena "Redha" mcmnapun ujian datang..atau kata lain tawakkal
      Insha Allah akan sembuh sperti saya lakukan ambil masa lebih kurang 6 bulan..bila dh lali2 sy dh tak ambil port lama2 dia akan hilang jgk

      Delete
    3. lupa nk ksi thu ..pengalaman bila kena bnda ni ..bila msuk masjid sya trasa bgitu sayu kerdil..bila kita lihat orng2 beriman dlm ni khusyuk dlm beribadah..itu la sya rasa ..diri bila kena bnda hati kita akan jdi kosong..so bila kita kosong syaitan senang bisik2 hati kita..dia thu kkita dh lemah so kna bnyk beribadat yg penting jgn "putus asa" ada dlm surah " setiap kesulitan ada penyelesaian"x2 smga yg ditimpa ujian sabar dn solat insha Allah akan ada pentunjuk

      Delete
    4. Betul...hikmah di sebaik ujian ini, Allah tambahkan kita ilmu, Allah nak kita beriman dengan jelas... Bukan teka teki atau main ikut2... Bila kita buka quran dan baca terjemahan, kita beriman dengan bukti ayat2 Allah...

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  33. betul kata hafiz aziz..sblum sya kena bnda ni mmng jrng nk solat kdng2 xsolat lngsung alquran xpenah baca dn pahami maksud..tpi bila dh kena bru thu knpa pentingnya iman dn islam..kita lahir dri islam sbbtu kita mcm xjaga elok..btpa bruntngnya ..bkn snng nk dpt ni so jga elok2..
    lalala6 - kena ingat Allah itu xkejam ..dia thu sgala isi hati kita dia maha berkuasa..penah dengar ustz kta..bila lintasan dlm hati kita burukkan psal Allah ke islam ke nabi ke..xpe jgn layan Allah msih trrima Allah maafkan lagi..slgi kita xyakin apa yg lintasan tu ..dn amalkan ayat ni bila ada lintasan buruk "
    “amantu billahi wa rasulih” (aku beriman kepada Allah dan RasulNya)

    Syaitan akan datang kepada salah seorang daripada kamu dan berkata: ‘Siapa menciptakan ini? Siapa menciptakan ini? Hingga dia berkata: ‘Siapa menciptakan Tuhanmu?’ Sekiranya soalan ini sampai, maka dia (lelaki yang beriman) hendaklah beristighfar kepada Allah dan berhenti (daripada melayani persoalan itu).

    (Riwayat al-Bukhari, no. 3276)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tolong beritahu lega sikit hati ni Alhamdulillah.May Allah protect kita dari bisikan syaitan laknatullah Aamiin

      Delete
  34. klu ada problem utk diceritakan boleh pm melalui watsap ke ig ke fb..sye thu cmna korng alami sbb sya pon penah alami..perlukan kata2 semangat

    ReplyDelete
  35. Awk kna,sama mcm yg sy kena.. sampai peekataan tu dok ulang2..kdg2 ilang..pastu dtg lg dan lg.. dlm solatbpn sma.kdg dtg..kdg x.. smpai rsa , kita sendri teringat2 bnda tu..pastu dh confuse,tu sbnrnya dr mainan fikiran kita atau dr bisikan syaitan.. sbnrnya,lg kita nk tepis xnk ingat,lg dy nk bg kita ingat2..pastu dy buat kita was2..nie dtg dr aku ke bkn dr aku.betol x,?? Sy pn dilema yg sama.. sy cuma ingat 1 je..allah thu isi hati kita..apa pn keadaan dan cara dy dtg,hati nie x pernah mengakui nya..x pernah membenarkan .. cuma kdg2 rsa berdosa,sbb dy buat kita keliru dan teringat2.. tp xpe, allah tahu klemahan hambanya...skg nie pn ada lg bnda nie terjadi.. bila dy dtg zikir je tanpa henti.. dlm hati pn xpe. Nty dy ilang.. nie,br jp td solat pn mcm2 dy dtg..abaikan. tanam kuat2 dlm hati,itu bkn niat awk.. ingat dlm hati dan fikiran. Allah ada bersama di pihak awk.. sy pn kdg2 x kuat..tp bngkit balik lwn2.. lama2,sy x bpe kesah.. bkn x kesah nk hina2 pkataan buruk tu.. tp x kesah dgn taktik setan yg dilaknat allah tu.. sb,hati kita allah yg pegang..allah yg tahu.. dan sy rsa lama2,sy makin cintakan solat.. :') wlupn sy rsa brdosa dan solat x smpurna di sbbkan bnda tu.. tp,kita buat jgk..sbb apa?? Sbb allah..dr ctu kita dh nmpk..kita syg allah,syg nabi,syg agama kita... yg pntg setiap doa jgn lupa mtk .. diberi kekuatan dan jln keluar dr kesulitan nie semua.mtk pelindung.. jgn tipu la,dlm doa pn dy mai kacaw gk.. abaikan. Sbnrnya,dy buat kita jd mainan perasaan... mtk ampun byk2 kt allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul smua yg ckp..dlu sya cmtu la bila lintasan hati dok ulang2 je pdhala sbnrya kita xnak pon..spe kta snng nk hilang/xnk layan..susah ..hati kita mana leh kawal tu yg jdi depress..sya dlu 6 bulan cmtu ..tpi skrng dh dkt 2 thun dh sembuh xde papa papa dh..1 hikmah bnda ni..iman kita boleh mantap lepsni bgi la lintasan apa2 kita dh boleh hadap insha Allah

      Delete
  36. rasa berdosa itu sgt lah bagus..sbb kita rasa kita takot dgn balasan allah..:') lg takot kalo buat dosa,tp x rsa apa2.. sabar ye lalala_16.. ini ujian allah .. allah uji sbb allah syg kita. Awk x seorang.. rmai yg kna cam kita.. awk kna teruskan niat istiqomah.. apa pn yg terjadi,hadap je.. tawakal dan redha bak kta hafiz tu.. phm,bkn sng nk hadapi..sy pn rasa.. sabar kay.. kdg2 kita melayan bkn apa. Sbb rsa nk lwn fikiran tu.. sb kita benci. Setiap kali dy jd.. awk sebut amantu billahi wa rusulih ulang2.. jgn tgalkan zikir dan istifar.. pastu ingat, dosa pahala tu urusan allah.. kita buat je semua kebaikan jgn stop. Pngalaman sy,sy rsa down.. sbb rsa mcm dri munafik.. mulut lain,hati lain,fkiran lain.. tp sbnrnya x. Sy benar2 yakin allah ada bersama dgn sy..allah akn tolong sy. Awk pn kna pk cmtu k??

    ReplyDelete
  37. Pokok pangkal nya... yg izinkan ini semua terjadi adalah izin allah juga.. allah uji kita nie taw.. jd kna lah kuat. Sbb syaitan tu adalah musuh yg nyata..cuma, xnmpk dgn mata. Kalo nampk boleh kita pijak ramai2 setan tu hihi.. jgn risau.. allah kan ada??

    ReplyDelete
  38. Sy pernah tgok video ustaz UAI kta... bsikan syaitan tidak mngapa.. jgn lyn. Nie ujian allah.. insha allah allah akan balas dgn syurga untuk kita di akhirat kelak..inshaa allah.. :') tp,syarat nya kna bersabar.. teros istiqomah. .jgn mengalah... kalo rsa lemah,istifar byk2.. inshaa allah.. lpastu, mtk pertolongan allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  39. Jangan fikir Allah tak ampun, kerana perasaan begini adalah dari syaitan yang nak buat manusia berputus asa dari rahmat Allah... Sedangkan tiada yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan orang2 yang kafir... Terus istiqamah beriman dengan Allah dan RasulNya... Semaikan rasa cinta untuk bertemu Allah di dalam syurga... Bertemu Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya... Serta kaum2 muslimin yang beriman dan beramal soleh di syurga... Tiada yang lebih bernilai dari nikmat iman dan Islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  40. bgi no bro..sbnya aku suka borak psai ni..kdng2 bila aku dh lepas kena ni..aku sllu borak psai islam best lgi nk dekatkan diri..kdng2 aku borak dgn kwan aku dorng mcm xsuka ..dorng ingat aku ni acah2 kuat islam .sedih..padahal islam ni kita ptt beruntung sngat

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Awak, boleh bagi no? Atau media social?

      Delete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Niat kite kerana Allah untuk memperbaiki diri dan menambah ilmu

    ReplyDelete
  43. Nak tanya ni kalau ketika hati kita tenang nak cakap yang bestnya hidup ni ada Allah.Lpstu tiba ii keluar ayat lain yang buruk tu lintasan hati keee saya tak sedap hati ni🙁😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ckp dlm hati lain tapi keluar lainn apa niii baru nak tenang ii😭

      Delete
    2. Tak terpikir langsung nak ckp benda tu srs😭

      Delete
  44. Jawqpan nya dah ada.. awk ckp, serius xda niat nk ckp mcm itu kan? Mkna nya tu bukan dr awak.. sy phm apa awk rsa. Kita rsa keliru.. sy pn keliru smpai x prcaya dri dah. Rsa dri jht ske ckp mcm2.. tp pk balik.. allah lebih tahu apa niat awk.. lg 1 nk nasihat.. boleh g ikhtiar jgk berubat.. selain bisikan syaitan boleh jd ada gangguan dalaman jgk.. ingat lah, xda 1 pn makhluk yg leh atasi kuasa allah.. org2 yg kna mcm kita nie, kna terima kekurangan dri tawakal dan redha..nie ujian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul ..smua yg kna bnda ni akan keliru sbb bisikan hati atau syaitan..nk thu bisikan syaitan snng je arah keburukan contoh tiba2 nk hina Allah..so better xyah layan biar je bila kita layan dia lgi suka

      Delete
  45. Kan..faktanya,takkan kita nak buat ckp mcm itu kan?? Tp x nafikan kdg2 kita yg dok teringat2 sbb takot dia dtg..dia dtg... last2 mainan fikiran.. tp inshaa allah.. takpa..sbb allah tahu.. sebagai ganti, jgn lupa doa.. ya allah.. tunjukkan kita jln keluar dr kesulitan dan kekeliruan yg kita hadapi.. kalo aku berdosa , ampunkan aku ya allah.. tunjuk kan kita jln yg benar.. semoga allah rahmati kita semua.amin

    ReplyDelete
  46. Knp x reply pn inbox kt insta? Bpe lama dah kna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi la ig akak...akak buat acc baru nnti saya follow akak

      Delete
  47. Replies
    1. Maaf kak dah delete acc sbb acc tu tak guna pon

      Delete
  48. Ingatkan saya makin okay.Makin lama makin teruk lintasan yang dtg.Saya nak cakap lain keluar lain.Benda yang saya nafikan tu jugak yang keluar.Hmm sedihnya hati ni Allah shj yang tahu.Lintasan dalam solat pun makin teruk.Apa nak jadi tah saya ni hmmm.Saya rasa berdosa sangat dngn Allah.Makin saya nak elak lintasan tu makin dipikir ii.Ya Allah terasa diri ni hina sangat,rasa mcm tak guna dah,sesungguhnya Allah shj yang tau menderitanya lintasan hati ini😞

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dengan saya mbak lintasannya..gimana cara menghilangkannya

      Delete
  49. Istifar2... sy dh lalui fasa awak rsa tu..mula2 skit,pastu teruk.. dr luar solat,pastu dlm solat.. dr kna lintasan2,terus kne teringat2.. sbb dh terlalu takot dy terbawak2..kalo boleh rsa 24jam nk kwal fkiran.. last2 bila nk solat susah hati..rsa makin berdebar2..rsa nk solat cpt2 hbis sbb takot dy terfkir2.. tu permainan dy wak...

    ReplyDelete
  50. Kuatkan hati..awk lawan juga. Awak tanam niat,aku jihad nk lawan bsikan iblis nie krana nk pertahankan iman aku..nk pertahankan allah... buat sja. Sy dlm solat selalu menangis sbb takot.. lama2 dy kurang..awk akn rsa dy ilg.tp bkn ilg teros..dy akan dtg tenggelam timbul... dlm mcm2 cara lain lg..

    ReplyDelete
  51. Sy smpai skrang ada kna..tp cara penerimaan tu yg berbeza skit..tanam kuat2 niat kerana allah.. keraskan je hati ats lintasan2 fikiran tu... kdg2 lemah juga . Tp sy x mampu nk buat apa2... sentiasalah berdoa..mtk tolong dr allah.. allah tgok kesungguhan kita inshaa allah..allah tahu. Wlupn kdg kita keliru . Teringat2.. wlu apa pn caranya dy dtg.itu bkn niat kita yg sbnrny... niat lah selalu pda allah. Sy thu apa yg awk rsa sbb sy tgh rsa...

    ReplyDelete
  52. Lama2,, awk akan rasa dan phm apa itu makna sebenarnya... TAWAKAL kepda allah..

    ReplyDelete
  53. Setiap kali solat..awk fokus pada bacaan..kalo dy lari awk fokus lg dan lg...klao terfikir apa2 jgn endahkan.. vlp dlm hati jgn lyn..nie bkn aku. Wlu pn rsa x kuat..pksa2 buat2 kuat juga. Ingat allah tgh tgok kita buat elok2.. cuba bygkan..kita paling hina paling x sempurna..paling jht dan berdosa..paling kecik..dr ctu awk akn dpt rsa sesuatu dr dri awk..tu nmamya,ikhlas..

    ReplyDelete
  54. MasyaAllah kuatnya hati akak,tapi lintasan saya ni lintasan yang melibatkan hal ii tauhid Nauzibillah,InsyaAllah saya kuatkan hati dan kentalkan hati nak lawan iblis tu,InsyaAllah sama sama kita berdoa agar kita diberi kekuatan hati untuk mempertahankan imannn Aamiin

    ReplyDelete
  55. Saya kadang ii jatuh jugaa rasa down rasa diri ni tak diterima Allah dah,tapi bila time hati saya rasa mcm down saya terdengar ada bisikan bisikan yang membawa saya bangkit semula seolah olah bisikan dari malaikat yang suruh saya bangkit yang yakinkan saya dngn Allah yang yakinkan saya bahawa saya masih layak untuk ke syurga Allah MasyaAllah.Dari situ saya rasa Allah masih sayangkan saya🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..yg baik dr allah..yg jht dr syaitan..mmg kita pn ada jht..tp xda la smpai nk buat mcm tu kn?? Kalo btol kita cmtu,knp la kita solat? Knp kita sedih bila jd cmnie?? Pk logik cmtu...allah lg tahu apa niat awk.

      Delete
  56. Yer..sama..dr lintasan hina2..pastu.yg hal2 tauhid..nauzubillah..ada hikmahnya..bila.jd cmnie kita 24 ingat allah smapi bila2

    ReplyDelete
    Replies
    1. MasyaAllah betul kata akak.Ada hikmah juga Allah kenalkan akak dngn saya dan yang lain sbb Allah nak
      kita berkongsi ilmu dan sama ii kuatkan semangat sama ii untuk bangkit semulaaa untuk menuju ke syurga Allah MasyaAllah syukur kpd Allah🤗

      Delete
  57. Saya teringin juga nak melakukan solat taubat tapi tula takut saya x focus😞

    ReplyDelete
  58. Tulah..jgn sedih2.. bkn awk seorang je kna.. yg kna nie semua allah nk uji.. sbb allah syg kita. Dia mcm bg kita susah2 dlu.. nty kalo allah bg syurga kan manis?? ;) buat je..lg rsa tkot nk solat,buat je solat byk2...jgn takot2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MasyaAllah terharu saya😭

      Delete
    2. Tahniah... Yati makin hebat sekarang... Syaitan ni sebenarnya lemah... Ingat benda ni, bila ade bisikan2 berulang suruh fikir benda same yang buruk2 dan menyempitkan hati, itu syaitan, terus kate dalam hati, aku takkan jadi bodoh nak ikut syaitan, sesungguhnya syaitan musuh yang nyata, terus lupakan dan fikir perkara lain... Sibukkan diri... Sesungguhnya Allah cipta kita bukan sia2... Bukan untuk jadi barang mainan iblis... Jauhkan diri... Jangan layan... Fokus ibadah kepada Allah...

      Delete
    3. Bagi no tefon awak 😭😭😭😭😭

      Delete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. Replies
    1. Alhamdulillah okay,bole kawal dah hati ni.Tapi benda tu suruh kita repeat ii kadang kadang time saya tgh busy en buat kerja ke apa en dia cam hati saya bercakap sendiri bila dah lama baru saya sedar eh aku ada ckp cmni ke camtu la...susah nak explain😂pastu nak ckp lain keluar benda lain hm🙃tapi better la dari dulu x leh kawal skrng dah bole kawal..tapi saya x suka dia bisik kat saya tentang hal ii tauhid hm..

      Delete
    2. Time solat pon dah okay tapi masih ada lagi la bisikan tu

      Delete
    3. Nak kata sembuh belum lagi masih ada lagi bisikan tu.time saya nak terlelap dngn nak bangun tu dia ada bisik ii hmmm dalam tido pon ada😭

      Delete
  61. Alhamdulillah syukur... moga kita semua dpt atasinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang kadang en kak benda yg pelik pelik dtg haihhh😌

      Delete
    2. Saya sekarang dah x kesah dah pasal lintasan hati ni saya buat x tau je malas nak layan makin merepek repek aiyo

      Delete
  62. Bagus tu..alhamdulillah.. dah okay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  63. Saya pn kena penyakit Nie dh dkat sthn lebih,mcm2 bisikan bententangan agama dtg..sapa2 ada petua utk ilangkn x,nak solat ngan baca Al quran pn x kusyuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyakkan berzikir,rajinkan diri buat solat sunat,banyakkan bersedekah,berserah diri kpd Allah,doa banyak ii agar Allah sembuhkan kita drpd penyakit hati ini,pastu kita kena yakin yang Allah akan sembuhkan kita.Mintak pertolongan Allah ketika bisikan yg buruk ii dtg.Saya pon kena benda ni tapi baru 4 ke 5 bulan cmtu la.

      Delete
  64. Saya pn kena penyakit Nie dh dkat sthn lebih,mcm2 bisikan bententangan agama dtg..sapa2 ada petua utk ilangkn x,nak solat ngan baca Al quran pn x kusyuk

    ReplyDelete
  65. Saya pn kena penyakit Nie dh dkat sthn lebih,mcm2 bisikan bententangan agama dtg..sapa2 ada petua utk ilangkn x,nak solat ngan baca Al quran pn x kusyuk

    ReplyDelete
  66. Sya kena benda ni dah nak masuk 5 tahun.....alhamdulilah,dah berkurang tapi masih lagi ada bisikan itu......

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum, sy minta izin copy ayat2 yg dikongsikan saudari utk jd rujukan sy. Terima kasih, hanya Allah membalas jasa saudari.

    ReplyDelete
  68. saya pun ada lena penyakit was2 akidah... minta tolong maAmana nak ubatinya...

    ReplyDelete
  69. saya pun kena penyakit was2 akidah... minta tolong saudara saudari macam mana nak ubati penyakit ini... sekarang saya hanya makan ubat dari hospital. ubat ocd.

    ReplyDelete
  70. minta tolong macam mana nak selesaikan sakit saya ni. no twl saya 012-6965891

    ReplyDelete
  71. awak kna kuat dan bertawakal sesungguhnya pda allah. takde 1 pn terjadi kalo bkn ats izin nya. mohon la peetolongan pda dy. ini ujian, ujian ats tanda kasih sygnya pda kita. ubt nya awak kna atasi msalah tu mcm mna nk atasi? jgn lemah... awk kna kuat. pgg 1 ... allah maha besar. allah yg lebih mengetahui isi hati hambanya. allah tak akan hukum hambanya,ats sesuatu yg kita tak mahu pn terjadi ats kita. sy pn lom sembuh 100% . tp cuma cra penerimaan tu, sy dh x kesah apa pn lintasan yg dtg. selalu syahadah,istifar,al quran jgn tinggal..jd kn ia sahabat setiap hari. mohon pertolongan dan ptunjuk dr dy.. inshaa allah xda apa2.. 1 msa dy akn beransur pergi. jgn down. kesian pda ank awak tu. jgn dok sorang2.. bykkan aktiviti luar ataw bersama kwn ke family ke. cari sesuatu bnda yg awk suka buat smpai laa awk leka . jgn endahkan apa pn lintasan kufur yg dtg krna itu semua adalah tdk benar sma sekali. kita beriman kpda allah dan rasul2 nya. setiap kali awak lwn dy akn dtg lg kuat, jgn mngalah... lma2 dy yg akn mngalah.percayalah.. selebihnya... berserah pda allah. ap pn keadaan kita, ini adalah takdir nya. sebaik2 takdir,adalah takdir allah. kita hanya mampu berdoa.. allah pasti bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss NDV blh sis dM ig saya...nak berkongsi tentang lintasan hati ni..rina_1877

      Delete
  72. Aku skrg ni selalu nampak bayangan perkataan2 yang terlintas dihati aku ada yang sama?

    ReplyDelete
  73. Saya pon ada benda ni, first dia datang sangat tiba tiba, waktu first datang bertalu2 mcm jam loceng dalam kepala, mmg the lowest point of my life, jumpa ustaz dia ckp ini penyakit was was, bila saya stress atau dalam keaadaan marah mesti keluar dgn lebih teruk, kadang sampai rasa aku ke yg jahat, dia mcm twist tau, dia akan keluar satu persoalan, syaitan atau mmg aku yg jahat, sedih sangat sedih, adakala down jugak, tapi xpe doa banyak2 rahmat Allah luas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita bila marah,sedih,takut mesti lagi kuat bagi saya dia datang sbb nk saya putus asa

      Delete
  74. dri 9 thun dpt penyakit ni, now saya dh nk spm thun ni, kadang" nk study sekali datang bnda" yg menganggu akal fikiran. saya rsa saya dh nk jdi gila. semasa solat saya sering diganggu oleh was was yg dahsyat, terus saya jdi x tenteram, marah. marah atas perkara yg x logik, yg sepatutnya saya x prlu marah sbb semua Allah SWT dh rncang yg trbaik untuk saya. bila saya marah dlm hati mulalah datang bisikan syaitan yg bukan". saya last" dh keliru, sbb bila habis solat terus duduk diam, pikir yg aq je ke atau semua ni hasutan syaitan? saya sering menyalahkan diri saya. saya dh x larat. doakan saya sembuh dari penyakit ni :)

    ReplyDelete
  75. Saya pun mengalami nasib yang sama..sebelum ni saya tak pernah alami situasi macam ni..saya mula terjadi situasi ni bila saya mula berazam nak berubah ke arah hidup yang lebih baik..bila saya berazam untuk berubah arah hidup saya..dulu masa solat tunggang langgang tak pernah terjadi macam ni..bila saya dah mula berazam,dah mula nekad nak berubah, nak Allah sayang saya..terus perkara ni menghantui saya..kadang2 bila saya jadi macam time solat ,saya jadi takut, stress sampai saya rasa macam nak hantuk diri saya pada dinding...sekarang saya masih lagi mengalami benda yang sama..saya selalu pujuk diri saya yang saya tak patut putus asa..saya perlu berusaha dan minta pertolongan Allah..saya selalu pujuk diri saya yang semua ni terjadi hanyalah untuk buat saya putus asa dari mencari keredhaan Allah..saya takut untuk berkongsi dgn orang lain termasuk ahli keluarga saya..sebab tu laa saya mencari sekiranya adakah insan lain turut merasai perkara yang sama seperti saya..

    ReplyDelete
  76. Saya terkena dekat 20 tahun..cuma ni dh kurg..ubat dia belajar agama.terutama ilmu tauhid..pergi masjid bljr..pegangan kita makin kemas dan kuat..jgn putus asa..man jadda wa jadda..Kata ustaz,barang yg elok mesti ade yg nk ganggu dan rosakkan.Itu tanda iman kita ada kualiti..Kerja syaitan nk rosakkan barang yg baik..

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum saya skrg ni pon tgh kne mcm kak fatim��sye kne sjk skit diganggu makhluk ii ni...dah berubat tpi lps je berubat tu lintasan hati ni jadi lagi teruk walaupun dlm bln Ramadhan ya Allah tolong aku ya Allah������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cnth lintasan tu lagumano

      Delete
    2. samela,kadang2 rasa keliru macam kita je cakap

      Delete
    3. klu bulan puasa boleh jdi Jin ..aku experience smapi nk pisau ke leher sbb tekanan gila2 mcm2 bisikan dlm hati dan kepala aku xleh control..itu masuk lagi pasal was2 ddlm hati ttg Allah dan rasul ...mula2 sedih dan takut sbb aku pgang islam dan iman ketat2 dlm hati (iman) aku bila kena cmni rasa hopeless...and then aku cba dktkan diri pada Allah swt dgn amalan sunat dan ikut hadis2 nabi ..Alhamdulillah kurang dh skit..bila aku tinggal solat dan lagha nnti main balik..jgn lupa Allah swt je itu je ubat dia..dan jgn harap pertolongan manusia itu kesilapan aku bila ada masalah aku cri manusia dlu (pesikitri)..pdahal Allah swt dkt je dgn kita dia yg Maha Menyembuhkan...dn 1 lagi sabar dan solat...lama2 kurang la ..aku msih trauma dgn dlu tpi aku sabar je dgn ujian aku..matlamat aku hidup utk Allah dan rasul pstu mintak mati khusnul khatimah dan keadaan beriman

      Delete
  78. Nk tnya sek2 awok kene lintasan hati lagumano?cer bui conth meta

    ReplyDelete
  79. Saya juga menagalami masalah yang sama.. dah hampir nak masuk 3 minggu.. kalau ada siapa2 yang dpt menghilangkan tlg lah beritahu caranya...sy tertekan sgt ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya x pernah pergi berubat atau cari mana2 perubatan islam...saya cuba abaikan bisikan..sebab saya tahu semua ni hanya nak bagi saya jadi putus asa.. Alhamdulillah sekarang ni dah makin berkurang, cuma kadang2 bila tengah mengaji Al-Quran, kadang2 akan terjadi juga bisikan ni..tapi saya abaikan..saya tahu Allah Mengetahui apa yang terjadi pada diri saya..

      Delete
  80. Alhamdulillah, rupanya sy tidak berkeseorangan... huhuhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya smpai sekarang ni bila baca Al quran , saya mula terfikir yang bukan2..saya jadi takut sekiranya saya yang bermasalah..yang lagi takut bila baca perkataan 'munafik'..sampai saya sendiri rasa macam sensitif dgn perkataan tu..tapi saya still teruskan juga bacaan saya walaupun saya terfikir nak putus asa..

      Delete
    2. pengalaman aku dh dkt 2 tahun kna bisikan syaitan yg bertalu2 ni,,smpai dh boleh dgr dlm hati bisikan tu mcm dh kritikal ..smpai jdi depress tekanan sbb bisikan ni main psal Allah dn rasul..menghina was2 smua ada...aku cma tekad hidup utk Allah dn rasul klu boleh nk mati dlm khusnul khatimah dan dlm beriman itu je matlamat aku

      Delete
  81. As Salam..sya pun mngalami pengalaman yg sama mcm kak fatim ni..sehingga sekarang Ada kala nya gangguan ini masih lagi berlaku..terutama waktu solat,waktu emosi Kita sedikit terganggu..kkdg Rasa hidup ni kucar kacir Iman pada Allah...namum sya kuatkan hati..setiap Kali terjadi kata2 hati yg bukan2 sya istifar Dan mnengucp syahadah KEMBALI..mudah2an Allah mengampunkan segala dosa sya dan Kita semua..aamiin..

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum, sya pun mengalami benda yg sama mcm kalian. Jujur sya sgt stress kadang ii smpai rasa diri ni dh gila. Tak tahu la nak buat mcm mana lagi. Nak luah dkt sini tp sya ada byk benda nak luah:( parents semua tak tahu sya ada penyakit ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kAMU BOLEH JOIN GROUP DI TELEGRAM..Nama group itu Bimbingan Bisikan Hati

      Delete
  83. Assalamualaikum..walaupun blog ni dah lama saya just nak share...saya pn kena bnda yg sama...mula² tu taklah teruk sangat tpi sejak akhir² ni dia makin teruk...saya makin stress hidup saya tak tenang dan sampai ada niat nak bunuh diri tuu😭😭 saya tak tahu lagi nak buat mcm mna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN PUTUS ASA...JIKA PUTUS ASA..SYAITAN AKAN BERSORAK ATAS KEMENANGANNYA

      Delete
    2. Saya juga..dah macam nak naik gila saya buatnya..hari2 saya menangis mintak tolong Allah..lagi saya cakap nak berubah lagi kuat bisikan tu..sebelum tidur saya mengucap banyak2 ..tapi saya terfikir kalau betul tu saya takkan..saya ucap Allah tolong aku ya Allah..hari2 kadang rasa nak putus asa..Dah 4 tahun semenjak saya masuk sekolah menengah. Saya cakap allah dah tak sayang saya ke..Allah nak letakkan saya dalam neraka ke..Hari2 saya cuba lawan..ye orang tak kena memang tak rasa..Sebab ni hati nak lawan dia memang susah..

      Delete
  84. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    www.arenakartu.cc
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete
  85. Saya pun ade jadi macam ni jugak...dulu saya selalu lah jugak tinggal solat lepastu saya dah umur 15 belas ..saya dh start solat penuh..kadang2 tertinggal lah jugak solat...macam solat subuh sebab terlajak tidur...tak lama selepas saya solat penuh tu...something yang tiba keluar dari otak saya...benda tu saya tak tahu nak cakap macam mana...sebab saya rasa macam berdosa sangat...sebabnya setiap kali saya nak solat..dan buat benda yang lain...akan benda lintas di dalam otak lidah saya...seolah saya ini mengejek allah...selepas itu...saya berighstifar cepat2...saya selawat...saya ambil air wudhu dan sebagainya....dan tak lama selepas itu...lintasan itu datang lagi tanpa saya minta....its just keep coming...saya tak tahu nak cakap macam mana...tapi sebelum ni pernah jadi lah jugak.. tapi sekejap je...selepas beberapa bulan tu...dia jadi balik...ade sekali tu...benda tu asyik datang dalam otak saya...dia berulang2 cakap sampai dan saya cepat berighstifar tapi dia tetap datang ...selepas itu...saya menangis sebab saya rasa saya berdosa besar sangat...saya ingat perkara macam saya ni adalah masalah mentak atau something like that lah...lepas tu...saya terus mengadu pada allah.."ya allah,kau jauhilah aku dari bisikan dan gangguan jin dan syaitan yang cuba merosakkan diri ku ke arah kejahatan ,ya allah"...waktu tu saya nangis lah...saya rasa macam tak tahu nak buat...saya nangis2..and saya decided naj buat research kt google...sampai sekarang ni saya ade....saya ingat saya sorang je ade penyakit ni...tolong saya ...saya tak tahu nak buat apa sekarang ni...

    ReplyDelete
  86. Saya pun dah tak larat ..asyik mengucap je kdang2 nak naik gila rasa cam nak mati je tayah lagi teruskan hidup..saya penah cuba kelar tangan saya sebab tak larat rasa diri ni teruk sangat..nak study pun dia ganggu saya...😭😭

    ReplyDelete
  87. Ada apa2 cadangan tak..Nak puji allah teringat benda2 tak sepatutnya..menguji kesabaran betul...nak solat tak fokus..nak ngaji terganggu..tahun ni saya spm 😭😭

    ReplyDelete
  88. Saya tak tahu nak buat apa saya solat je cam biasa even tak fokus..mengucap kadang2 tak larat..😭kadang2 saya mengamuk saya menangis saya dah kena dari tingkatan 1 sekarang tingkatan 6..dulu masa saya kurang solat tak de ..bila dah banyak solat baca al quran meningkat besar dia makin teruk...rasa cam nak hati yg baru 😭

    ReplyDelete