TAG META

Thursday, October 21, 2010

6. Kisah Pengalaman Hidup Sahabatku Seorang Anak Yatim



Salam sayang buat adik-adik sekalian,

Di sini Kak Fatim hendak menyampaikan satu surat dari seorang sahabat Kak Fatim yang menceritakan tentang penderitaan hidupnya sebagai seorang anak yatim. Surat ini telah dibacakan di hadapan pelajar-pelajar Kolej Komuniti Tasek Gelugor dan adik-adik angkat mereka yang terdiri daripada anak-anak yatim di bawah naungan Badan Amal Kebajikan NUN pada satu program Majlis Berbuka Puasa Bersama Anak-anak Yatim baru-bari ini. Diharap adik-adik sekalian mendapat iktibar dari kisah sedih ini. Antara lainnya Kak Fatim berharap adik-adik akan bersyukur dengan segala apa yang telah Allah SWT kurniaan kepada kita. Sesungguhnya keadaan hidup insan lain adalah lebih daif daripada kita dan ini tidak menghalang mereka semua untuk berjaya.


Buatmu Adik-adikku Yang Disayangi....

Assalamualaikum adikku yang disayangi… Maafkan akak kerana tak dapat hadir pada petang ini.. Akak teringin bertemu adik-adik yang terpilih sekalian, tapi mungkin tidak diizinkanNYA..Akak amanahkan pada sahabat akak untuk membacakan surat khas buat adik-adik sekalian.. akak sangat berharap adik-adik supaya dapat merasai semangat berkobar-kobar untuk berjaya seperti mana yang akak rasai.. sebab itulah akak menulis surat ini supaya akak dapat berkongsi semangat akak dengan adik-adik..

Wahai adikku sayang…

Dalam hidup ini kita cuma ada dua pilihan.. sama ada nak menjadi orang yang berjaya atau orang yang gagal. Kalau kita nak berjaya.. kita kena bersedia mental dan fizikal untuk bersusah payah dalam mengharungi cabaran hidup ni.. kejayaan adalah bagi mereka yang sanggup menangis dalam mendaki ke puncak tertinggi hidupnya.. kita kena jadi orang yang kuat..orang yang tabah.. orang yang rajin.. orang yang tak berputus asa…

Wahai adikku sayang…

Akak menulis surat ini kerana akak mahu berkongsi kisah hidup akak supaya adik-adik menjadi orang yang berjaya.. akak lahir di Kelantan.. akak anak yang ke tujuh dari 11 orang adik beradik.. keluarga akak hidup susah.. keluarga kami bertambah susah semenjak arwah ayah meninggal dunia.. ketika itu akak berada dalam darjah lima.. manakala adik bongsu akak baru empat bulan, masih kecil.. kasihan dia, tak berkesempatan merasai kasih sayang seorang ayah.. disebabkan hidup yang amat susah, emak akak telah menghantar akak dan abang akak ke rumah anak yatim..

pedih rasanya berpisah dari keluarga tersayang.. tambah sedih apabila kehadiran akak di rumah anak yatim tu tidak diterima oleh warga rumah anak yatim.. akak dilayan dengan buruk oleh kawan-kawan dan juga staf di situ.. akak dibuli dengan teruk oleh kawan-kawan akak.. setiap hari yang dilalui tersangatlah sakit..

setiap hari akak menangis dan akak tak tahu ke mana harus akak pergi.. akak terasa hilang tempat bergantung.. akak membenci tempat tersebut dan akak mula berusaha untuk keluar dari tempat tersebut.. ketika itu akak berusaha tak belajar supaya result teruk demi mengelakkan dibenci oleh kawan-kawan.. tetapi result akak tetap agak baik walaupun tak study.. akak tak tahu apa yang akak belajar di sekolah.. akhirnya akak telah merayu kepada emak akak untuk keluar dari rumah anak yatim tersebut. Emak akak sangat marah tetapi akhirnya membawa akak keluar dari ‘neraka’ kecil tersebut..

Untuk beberapa bulan akak tinggal di rumah tanpa bersekolah.. kehidupan yang miskin, anak-anak yang ramai dan menyara keluarga sendirian menyebabkan emak akak sangat tertekan.. akak selalu menjadi tempat emak akak melepaskan marah.. ketika itu akak cuma mampu menangis.. akak tertanya-tanya adakah keluarga kami akan terus berada dalam keadaan susah begini sehingga akak mati? Akak ingin sekali pergi menjengah ke dunia luar untuk melihat apa yang ada di luar sana.. akak ingin sekali membantu keluarga akak.. tetapi akak tak tahu bagaimana..

Apabila akak mula bersekolah di sebuah sekolah harian berhampiran rumah akak, akak berazam untuk belajar bersungguh-sungguh.. akak mendapat semangat dari guru-guru akak.. ada seorang cikgu akak tu pernah kata yang

‘anak-anak petani, anak-anak nelayan.. pun boleh belajar dan berjaya melanjutkan pelajaran ke university.. ada yang pergi sambung belajar di luar negara..’

Akak sangat teruja dan bersemangat mendengar kata-kata cikgu tu.. Semenjak tu akak selalu berazam untuk belajar bersungguh-sungguh supaya dapat ke luar negara.. walaupun akak terasa seperti impian tu terlalu tinggi dan jauh, tetapi akak tak peduli..

Kehidupan yang miskin menyebabkan keluarga akak tidak mampu untuk memberi duit supaya akak dapat membeli buku pelajaran.. akak selalu dimarahi oleh abang-abang akak setiap kali akak meminta duit untuk membeli buku.. akak faham mengapa mereka marah, duit itu sedikit.. duit itulah juga yang akan kami adik beradik berkongsi untuk makan minum… rumah kami banyak tempat yang berlubang, bumbung yang bocor.. akak tak pernah membawa kawan-kawan pulang ke rumah akak.. sebab akak takut kawan-kawan akak tidak dapat menerima keadaan keluarga akak.. pada waktu malam, akak tidak boleh berjaga malam untuk belajar sebab mak kata kita kene jimatkan elektrik.. dan bila memasak, kami lebih selesa menggunakan dapur arang kayu untuk jimatkan gas..

Azam yang kuat.. tak berputus asa.. akak mahu menjadi orang yang berjaya.. biarlah tidak berharta.. biarlah tiada paras rupa.. tetapi bila kita berilmu, orang akan menghormati kita.. berkat usaha dan doa, akak mendapat keputusan 6A dalam PMR.. akak sangat-sangat gembira ketika itu.. Ketika borang MRSM keluar, akak tiada duit untuk membeli borang tersebut yang beharga RM10.. akhirnya akak tidak dapat masuk ke asrama.. tak mengapa, akak tak akan berputus asa.. mungkin memang tiada rezeki untuk akak ke asrama..

Ketika di tingkatan empat, akak merupakan pelajar pertama aliran sains tulen yang mengambil subjek akaun. Akak mendapat tentangan dari pihak sekolah ketika akak mengambil subjek akaun sebagai subjek tambahan tetapi akak tetap berusaha merayu supaya akak dapat mengambil akaun dalam SPM.

Syukur Alhamdulillah, akak berjaya dengan cemerlang dalam SPM.. dan paling gembira sebab akak dapat A dalam akaun..

Akak mendapat tawaran matrikulasi Perlis dan tingkatan enam.. jika akak masuk matrikulasi, akak mendapat tawaran aliran akaun.. tetapi keluarga akak tidak mampu menghantar akak ke sana.. kami tiada duit.. jika akak masuk tingkatan enam, akak mendapat tawaran sains tulen.. berbekalkan sedikit semangat dan keberanian, akak memberanikan diri mengembara ke negeri orang seorang diri.. dan akak masuklah matrikulasi Perlis… dalam bidang akaun..

Adikku yang disayangi…

Ketika di matrikulasi, akak mendapat biasiswa Rm1000 untuk akak gunakan selama 6 bulan di sana.. dan sungguh akak katakan yang duit itulah sahaja yang akak ada.. Akak sangat berjimat cermat hinggakan kalau akak beli biskut, akak akan kira berapa keping biskut yang akak boleh makan hari ni.. berapa keping yang akak boleh makan esok.. dan setelah duit akak habis, akak berpuasa.. akak tidak memberitahu kesusahan hidup yang akak alami ini pada kawan-kawan dan pada keluarga akak.. setiap kali kawan-kawan akak mengajak akak makan di luar atau pergi berjalan-jalan, akak akan memberi pelbagai alasan .. namun perkara yang sebenarnya ialah kerana akak tidak ada duit…

Biarlah.. akak datang dari jauh ke sini untuk belajar.. bukan untuk berhibur… biarlah semua ini menjadi rahsia.. asalkan dapat belajar pun akak dah bersyukur.. Terima kasih ya Allah….

Pada suatu hari, matrikulasi dilanda darurat ketiadaan air.. semua pelajar disuruh balik ke rumah.. masa tu akak terpaksa telefon abang akak dan memberitahu keadaan akak.. abang akak sangat marah sebab akak tidak memberitahu kesusahan yang akak alami pada dia awal-awal.. akak bukan suka-suka tak nak bagitau dia.. tetapi akak tahu, abang akak bekerja keras menyara adik beradik akak yang ramai.. mereka lebih memerlukan duit itu berbanding akak..

Wahai adikku sayang…

Tiga tahun yang lalu.. akak melangkahkan kaki ke USM sendirian.. sampai di USM, akak tak tahu mana satu tempat yang akak perlu pergi..orang lain datang bersama keluarga.. akak pula seorang diri mengangkat beg yang berat.. apa yang kelakar ialah, akak tersalah masuk asrama.. akak tersesat dalam asrama lelaki.. sampai sekarang akak tak boleh lupakan.. di USM, akak merupakan batch pertama mengambil bidang ‘International Business’.. dan akak meneruskan perjuangan yang akak dah mulakan.. iaitu untuk terus kuat walaupun sendirian..

Ketika akak di tahun akhir, akak dikehendaki belajar 6 bulan di luar negara.. dan kos pengajian itu perlu ditanggung oleh pelajar sendiri.. dimanalah akak nak cari duit?? Jika akak tidak keluar negara, akak tidak boleh menamatkan pengajian.. sedih.. akak tak tahu ke mana harus akak pergi.. akak tak tahu apa yang perlu akak buat.. akak terasa hidup ini terlalu perit dan sakit… emak akak kata akak tak perlulah habiskan pengajian akak.. biarlah tak ada ijazah pun takpe.. sayangnya cuma tinggal 6 bulan sahaja lagi untul tamat tetapi tergantung di tengah jalan..

Allah Maha Penyanyang… Dia tak pernah meninggalkan hambaNya yang sentiasa mengingatiNya.. masa tu hanya Allah tempat mengadu.. ketika itu akak ditemukan dengan seorang sahabat.. Keluarga sahabat inilah yang menanggung kos akak belajar di luar negara selama 1 semester.. Alhamdulillah..

Dan.. Alhamdulillah tanggal 15hb Ogos 2009 lepas akak telah berjaya menggengam segulung Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan Antarabangsa.. Alhamdulillah…

Wahai adikku sayang… Allah itu Maha Pengasih.. Maha Penyayang… Ingatlah supaya selalu jaga solat lima waktu sehari semalam dan jangan sekali-kali kita tinggalkan…Banyakkan berdoa kepada Allah.. Ingat Dia selalu… Walaupun kita rasa sesuatu tu mustahil, tetapi ingatlah Allah berkuasa menjadikan yang mustahil itu kenyataan.. sebab itu kita kena sentiasa dekat dengan Allah…

Wahai adikku sayang…

Akak sekarang dah bekerja.. akak bekerja dengan keluarga yang pernah membantu akak belajar dulu… kalau dulu semasa belajar, akak cuma akan balik ke rumah hanya bila cuti raya.. kini semenjak bekerja, setiap bulan akak akan balik ke rumah.. akak gembira dapat membantu emak dan adik-adik akak… akak gembira dapat membaiki rumah akak.. sekarang emak akak tak perlu bersusah payah keluar bekerja.. dah lama emak akak susah.. sekarang biarlah dia rehat.. dah sampai masanya akak pula bersusah untuk emak akak.. bahagianya rasa…

Wahai adikku sayang…

Kejayaan itu adalah bagi mereka yang sanggup menangis dalam mendaki ke puncak tertinggi hidupnya… akak doakan kejayaan adik-adik semua… semoga perkongsian akak ini dapat memberi semangat kepada adik-adik yang lain.. Amin…

Ikhlas dari,

Kak Romlah Daud, Kelantan Darul Naim

7 comments:

  1. Banyak pengajaran boleh diambil dari sini.

    ReplyDelete
  2. pengajaran yang amat berguna..

    ReplyDelete
  3. Tahniah..teruskan perjuangan ke peringkat tertinggi lg atau buat bisnis demi Agama, bangsa, negara dan kaum keluarga tercinta...amin

    ReplyDelete
  4. http://sisisusu260.blogspot.com/2017/10/ibu-kosku-wowwww.html
    http://sisisusu260.blogspot.com/2017/10/aborsi.html
    http://sisisusu260.blogspot.com/2017/10/kehidupan-anak-gamers.html
    http://sisisusu260.blogspot.com/2017/10/sahabat-sma.html
    http://sisisusu260.blogspot.com/2017/10/jatah-nikmat-driver.html

    Let's Join With Us At
    - BBM : D8809B07 / 2B8EC0D2
    - WHATSAPP : +62813-2938-6562
    - LINE : VIPDOMINO99
    - No Hp : +855-8173-4523

    ReplyDelete
  5. Ayo segera join bersama kami di :
    Hanya Dengan 1 id bisa main 7 games bos!
    BandarQ | BandarQ Online | BANDAR POKER | Agen BandarQ | Domino99 | Agen Domino | AduQ Online Terbaik

    http://sisiusus260.blogspot.com/2017/11/pelangi-qq-hal-hal-seputar-puting.html
    http://sisiusus260.blogspot.com/2017/11/pelangi-qq-waktu-waktu-terbaik-untuk.html
    http://sisiusus260.blogspot.com/2017/11/pelangiqq-orgasme-bisa-berujung-pada.html


    CONTACT US :
    BBM : D1E0517C
    FB : Pelangi QQ Asia
    BANK YG TERSEDIA :
    BCA | MANDIRI | BRI | BNI | DANAMON | PANIN | PERMATA
    KAMI TUNGGU KEHADIRANNYA

    ReplyDelete
  6. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    www.arenakartu.cc
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete